12.12.2012 г.

Отворено писмо


Ние родителите от родителските кооперативи искаме да изкажем възмущението си от Проектозакона за училищното и предучилищното образование и по специално от чл.8.(1) Предучилищното образование е задължително от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 4 – годишна възраст на детето.
Нашата позиция е че с това се нарушават конституционните права на родителите да възпитават и отглеждат децата си и не се зачитат интересите и нуждите на децата в тази ранна възраст.

Нашите конкретни искания/ предложения са:
1. Отпадане на задължителният характер на предучилищното образование от 4 – годишна възраст.
2. Признаването на правото на родителите да избират къде и как ще се обучават и отглеждат децата си.
3. Признаването от закона на различни форми за отглеждане и обучение на деца инициирани от родителите им в това число и родителските кооперативи.

Нашите аргументи:
Правото и задължението за възпитанието и отглеждането на децата е на техните родители, а не на държавата, тя само може да създава условия за това. Още в Конституцията се казва, че образованието е право на всеки, като задължителен характер има само училищното образование, следователно образованието на децата до училищна възраст е избор на техните родители.

В така предложеният чл. 8 (1) в закона не се взема предвид интереса и индивидуалните нужди на децата. До 7 – годишна възраст за развитието на личността и формирането на ценности в детето водеща роля има семейството. За правилното физическо, психическо и емоционално развитие, както и за развиването на социални умения на детето, то трябва да се отглежда в сигурна, спокойна, подкрепяща, креативна и приемаща среда. Родителите познават най – добре своите деца и следва да е тяхно правото на избор за начина и формите в които да се провежда образоването и отглеждането им в тази крехка възраст.

За правилното отношение към обучението, успешното усвояване на знанията и развиването на социални умения за детето е изключително важно родителят да бъде включен в процеса на обучение и отглеждане. Една такава възможност е родителският кооператив, в който родителите са ангажирани цялостно в организирането на отглеждането и възпитанието на техните деца. За много деца тази е възможно най – добрата форма за социализация и учене и важно държавата да я подкрепи.